Muziek in de Gouden Eeuw
Deel twee
|
Jan Miense Molenaer, Meisje met fluit
|
In de vorige blog, schreef ik over de algemene punten van de muziek van de Gouden eeuw. In dit artikel zal ik iets over de instrumenten en muzieksopleiding zeggen.
In de Republiek hing het musiceren van geld af. Mensen moesten veel geld voor lessen betalen om spelen te leren en partituren in liedboekjes te lezen. Ook, instrumenten waren heel duur.
|
Theodor Rombouts, De Luitspeler |
Er bestonden stedelijke muziekscholen, Collegium musicum genoemd, waar professionele musici leerden de gegoede burgerij te spelen. Muziek was niet meer allen voor de professionelen, maar was ook hobby voor de hogere burgerij. De populaire instrumenten waren: luit, gitaar, blokfluit(makkelijk te spelen en goedkoop), viool, viola de gamba, klavecimbel en virginaal. De klavecimbel was alleen beschikbaar voor rijke mensen. Twee families, Rucker en zijn erfgenamen Couchet waren de bekendste muziekinstrumentbouwers van Antwerpen, bekend als de Stradivarius van de Zuideljike Nederlanden.
|
Klavecimbel van Ruckers |
|
Johannes Vermeer, De gitaarspeelster |
|
Johannes Vermeer, De Muziekles (Meisje met Virginaal) |
Het was een leerzaam artiekel. Waren er bekende families zoals de familie van Mozart wiens leden componeerden of muzikanten waren?
BeantwoordenVerwijderenVolgens mijn onderzoek (dwz.Wikipedia :D) waren er geen zulke families in de Republiek. De twee bekende, invloedrijke componisten uit de Gouden Eeuw zijn Jan Pieterszoon Sweelinck en Jacob van Eyck.
VerwijderenWeet je wat contrafact is? :D
BeantwoordenVerwijderenJa, dat is een compositie/liedje gemaakt van een al bestaande melodie. Het Wilhelmus, bijvoorbeeld, is een contrafact. Als je in muziek bedoelde :D
Verwijderen